söndag, september 07, 2014

Vad är egentligen fantasy?

Jag har just läst en bok (Broder själ, syster flamma) som fick mig att fundera på vad fantasy egentligen är. (Recension kommer senare) Boken är klassificerad som en fantasy, men jag hade själv inte spontant kallat den för det.

Enligt wikipedia är fantasy:
Fantasy (engelskt uttal: /ˈfæntəˌsi/) är en kulturell genre där en avvikande verklighet, till exempel magi eller andra övernaturliga företeelser, spelar en viktig roll. 

Det finns naturligtvis många olika varianter av fantasy, men som ni ser ovan lägger wikipedia stor vikt vid en avvikande verklighet. Själv brukar jag rubricera böcker som innehåller övernaturligheter, magi eller varelser som inte finns i den här världen för någon typ av fantasy (därmed inte sagt att det är enda sättet att tänka). Vad var det då i den här boken som fick mig att fundera på om det verkligen är en fantasy eller inte?

Den utspelar sig i en annan värld med andra länder, annan kultur och andra religioner. Däremot finns det ingen magi och inga varelser som inte finns i vår egen värld. Den är verklighetstrogen och allt som händer där skulle lika gärna kunna ha hänt här. För mig är den som vilken skönlitterär bok som helst. 

Är det då en fantasy? Vad tycker du? Skulle du benämna den fantasy? Finns det fördelar med att benämna den som fantasy, eftersom den utspelar sig i en annan värld trots att den världen är rätt lik vår egen? Eller finns det nackdelar med att kalla den för fantasy?

3 kommentarer:

Perny sa...

Jag tycker också att det är svårt. Jag kan även tycka att fantasybegreppet stänger ut mycket litteratur eftersom fantasy klassas som inte lika fin litteratur och för många ses som litteratur de inte läser. Fantasy berättar om allt och tar upp alla ämnen som tas upp i "vanlig" litteratur men är helt plötsligt inte något man kan förstå efterslm det finns en älva med, eller liknande.

MammaMu sa...

Jag har också läst Broder Själ Syster Flamma och kallade den en social-realistisk fantasy. Den utspelar sig i ett land som definitivt inte ligger på vår planet, men om det finns vissa likheter med händelser som skett i vår historia.

Jag är osäker på om jag läst någon annan fantasy som saknar de vanliga ingridienserna med magiska stenar, trollkarlar, alver.

Eva Holmquist sa...

Tack för era synpunkter Perny och Stjärna! :-)
Jag hör också många som tror att all fantasy innehåller alver, orcher och trollkarlar. Fantasy är ju så mycket mer...
Tycker att det är synd när människor undviker att läsa böcker p.g.a. missförstånd kring vad genren innebär...
Det finns ju mycket fantasy som inte innehåller just alver, men magi brukar alltid vara en väsentlig del av historierna. Jag har inte innan läst någon fantasy som inte haft några magiska inslag alls...