tisdag, juli 22, 2014

Tre boktips - urban fantasy

Jag gillar att läsa urban fantasy och tycker att det finns många riktigt bra författare inom den genren. Det mesta är skrivet på engelska även om en del av dem finns översatta. Jag tänkte tipsa om några av mina favoriter som jag faktiskt hittat via biblioteket. Jag har läst samtliga på engelska.


Kelley Armstrong är en av mina favoriter. Den första boken i hennes serie om Women from the Otherworld heter Bitten och har Elena i huvudrollen. Hon har byggt upp en spännande värld med varulvar, häxor, vampyrer etc som känns spännande trots att du hittar varelserna i många andra böcker. Hennes varulvar t.ex. är genomtänkta och det känns realistiskt de förmågor de har p.g.a. att de är varulvar. Alla hennes böcker innehåller starka kvinnor och män som låter sina kvinnor vara starka. De är också spännande och jag kan inte lägga dem ifrån mig när jag väl börjat läsa. Hon är skyldig till många sena nätter... ;-)

Du hittar första boken hos bokus.


Ilona Andrews är en annan av mina favoriter. Första boken i den serie som jag läst av henne heter Magic Bites och utspelas i ett alternativt Atlanta. Det är tufft och det är spännande. En lite råare form av urban fantasy som jag uppskattar. Även hennes böcker har en stark kvinnlig huvudperson. Jag kan verkligen rekommendera hennes böcker. De känns nyskapande i förhållande till mycket annat. Här följer inget de vanliga mallarna utan du överraskas som läsare. Ps. Ilona Andrews är ett pseudonym för ett författarpar.

Du hittar första boken hos bokus.


Patricia Briggs är den sista av mina favoriter som jag vill tipsa om. Hon har bl.a. skrivit en serie om en kvinnlig bilmekaniker som kan skifta till en prärievarg... ;-) Också det här är en lite tuffare form av urban fantasy med en stark och självständig huvudperson. Hon har också en senare serie som utspelar sig i samma värld som kallas för Alpha och Omega där du kan hitta många intressanta tankar kring ledarskap.

Du hittar första boken hos bokus.

Har du läst någon av ovanstående författare? Vad tyckte du i så fall?

Har du andra tips på bra författare inom urban fantasy? Tipsa gärna i så fall... :-)

Inga kommentarer: