fredag, april 20, 2012

Att kunna läsa och skriva är en demokratisk rättighet!

Det här inlägget är en del av Centrum för lättläst bloggstafett på temat språk, makt och demokrati.

Om du ska göra din röst hörd måste du kunna formulera dig effektivt i skrift. Om du ska kunna fatta beslut i svåra frågor måste du kunna förstå skriven information. Demokratin kräver därför att alla ska få lov att lära sig läsa och skriva. Inte bara hjälpligt utan tillräckligt för att ha tillgång till ett nyanserat effektivt skriftspråk.

I min bok Kedjor känns bara när du rör dig exkluderas Bobbas från all undervisning. Det gör att han blir utanför, men det gör honom också maktlös. Behandlingen av Bobbas kan tyckas extrem, men den förekommer även här i Sverige fast kanske inte lika tydligt. Det kan handla om så många olika beteenden som får till följd av vi tappar hela eller delar av vår förmåga att läsa och skriva. Ett barn med dyslexi som inte får den stöttning som behövs. Föräldrar som suckar när du sitter med en bok och undrar om du inte ska göra något vettigt. Eleven som läraren inte lägger märke till för att hon sitter tyst och inte väsnas.

Vi måste arbeta för att alla ska kunna förstå vad som skrivs och kunna förmedla vad de vill säga i skrift. Det är grunden till demokratin. Läsa och skriva är en demokratisk rättighet. Glöm aldrig det!

Det här blogginlägget ingår i Centrum för lättlästs bloggstafett om språk, makt och demokrati. Centrum för lättläst arbetar för allas rätt till litteratur, nyheter och information utifrån var och ens förutsättningar. Mer information om bloggstafetten och fler blogginlägg hittar du på Centrum för lättlästs hemsida.


Nu vill jag lämna över stafettpinnen till Helena Dahlstrand som är bokförläggare, författare, musiker och regissör. Hon ska fortsätta debatten på http://copyright-hd.blogspot.se/.

1 kommentar:

Helena Dahlstrand sa...

Tack för stafettpinnen, Eva! Nu finns mitt blogginlägg att läsa på: http://copyright-hd.blogspot.se/2012/04/mangfald-ar-viktigt-bloggstafett.html